Page 9 - Media Expres nr.4 (290) / APRILLIE 2024
P. 9

LEGISLAȚIE  SATELIT RADIO  DTH  TV  CABLU  AUTORITĂȚI




              Cotitură istorică în distribuția TV: apar

              tot mai mulți „cabliști online”




              Piața de distribuție de televiziune a ajuns într­un moment de cotitură istoric, după apariția tot mai
              multor rețele virtuale de TV începând de anul trecut, la care s­a adăugat, din 19 martie, platforma de
              conținut online Voyo, deținută de Pro TV.
               de Mihai Pavelescu


                   Cum începeau operatorii de cablu   Interlan­TVX, merg la CNA și obțin un aviz de
               tradiționali? Construiau o rețea fizică cu   retransmisie, și pot începe să “taie facturi”.
               notificarea ANCOM, trăgând firele pe stâlpi, de   Acum semnalul vine prin internet, indiferent
               la un head­end către casele abonaților din   cine furnizează internetul.
               zona de acoperire. Când conectau câțiva
               abonați, se duceau la CNA și primeau un aviz   Așa au apărut rețele virtuale de
               de retransmisie, care marca începerea oficială   distribuție de televiziune lineară în internetul
               a serviciului, moment din care puteau să   „deschis”, precum TV Sat GO, Orange TV,
               înceapă facturarea, cu toate actele în regulă.  Vodafone TV, Ines LIVE, Sweet.tv,
                                                MEGOGO.NET și, ultimul apărut, VOYO de la
                   Acum orice companie poate să angajeze   Pro TV (lista nu este exhausitvă, n.red.).
               niște programatori care scriu o aplicație de
               distribuție TV, pun totul pe un server, iau   Tipic românesc, această digitalizare,
               semnalul televiziunilor din Ines, NxData sau   această virtualizare, această dezvoltare
                                                tehnologică a luat pe nepregătite și legislația,
                                                dar și industria tradițională. Și i­a isterizat pe
                                                deținătorii de rețele fizice dintre care, așa cum
                                                era de așteptat, cea mai mare isterie o vedem
                                                la cel mai mare deținător de abonați la cablu
                                                prin rețele fixe: DIGI. Atât de mare, încât
                       ISSN 1582­2591
                                                această companie a refuzat pur și simplu să
                                                acorde avizul de retransmisie pentru
                           Editura:             televiziunea pe care o deține, Digi 24, către
                     MEDIA EXPRES SRL           operatorii virtuali care au vrut să respecte
                  J 51/358/2002, RO15052199     obligația must­carry.             singur operator ar trebui să ducă la declasarea
                     str. Mihai Bravu nr. 168,                                    automată a televiziunii din această listă
                  Oltenița, cod 915400 CL, România                                obligatorie.
                           Cont nr. :               Consiliul Național al Audiovizualului nu a
                  RO47 RZBR 0000 0600 0318 0856  avut instrumente legale ca să oblige DIGI să­și   În loc de concluzie, fac o previziune:
                   Raiffeisen BANK Ag. Oltenița   dea acordul, așa că a tras o “tangentă”,   DIGI își va deschide propria platformă de
                                                sesizând Consiliul Concurenței. Pe de altă   distribuție TV online și către publicul larg,
                          Redacția:             parte, industria nu măsoară audiențele tv în   neabonat încă la serviciile companiei, iar Digi
                ­ București, str. Luca Stroici, nr. 35,    aceste rețele virtuale. Lucia Antal, președinta   24 va sfârși și în distribuția TV online ale
                      cod 020583, sector 2,     Asociației Române pentru Măsurarea   celorlalte rețele virtuale. Mai rămâne de văzut
                                                Audiențelor (ARMA) a spus pe undeva (prin
                     Mobil: +40 722 674 639     online, sic!) că ar putea implementa   cât va trebui să așteptăm.
                    media.expres@gmail.com
                     news@mediaexpres.net       măsurarea TV în online abia prin anul
                      www.mediaexpres.ro        2025. Fapt care, pe bună dreptate,
                      www.mediaexpres.net       pune televiziunile în încurcătură,
                                                pentru că audiența măsurată pe cablu
                    EDITOR: Mihai Pavelescu     se mută în online, și dacă online­ul nu
                Colaboratori: Mircea Suciu, Diana Su­  este pus pe masă, pierd în mod
                 ciu, Petre Barbu, Virginia Mateiaș  semnificativ veniturile din publicitate.
                      Corectura: M. Șerban
                                                     O soluție nu este atât de
                     Publicitate și distribuție:
                     Mobil: +40 730 656 959     complicată și nici imposibil de
                  sales.media.expres@gmail. com  implementat, încă de anul acesta.
                                                ARMA trebuie să facă o anexă la
                 Web: webmaster@mediaexpres.net  contract și să măsoare și online,
                                                legislația trebuie modificată pentru
                NOTA: Știrile incluse în MEDIA EXPRES   includerea acestei metode în lista de
                 pot fi folosite numai pentru informarea   metode de distribuție, iar avizele de
                 Dvs. personală și nu pot fi publicate,   retransmisie trebuie să devină „tacite”
                integral sau parțial, fără acordul scris al   pentru televiziunile din lista must­
                         EDITORULUI.            carry, în vreme ce refuzul pentru un




                                                                                                              9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14